Pyöräilyn moninaiset terveysvaikutukset

Pyöräily ei katso ikää, sukupuolta tai sosioekonomista asemaa. Se on todella hyödyllinen kansalaistaito, joka on vapauttanut suomalaiset liikkumaan edullisesti ja vikkelästi jo vuosisatojen ajan. Pyöräilyn hyödyt eivät kuitenkaan rajoitu vain sujuvaan liikkumiseen paikasta toiseen, vaan sillä on lukuisia tieteellisesti todistettuja elämänlaatua parantavia terveyshyötyjä. Säännölliset pyörälenkit muun muassa ehkäisevät aivosairauksien ja verenpainetaudin kehittymistä, joka on surullisen yleinen kuolinsyy suomalaisten keskuudessa. Pyöräily on tutkitusti tehokas keino myös diabeteksen, liikalihavuuden ja siihen yhteydessä olevien syöpien torjumiseen. Pyöräilystä tekee tehokkaan liikuntamuodon erityisesti se, että suurimman osan työstä pyörän liikuttamiseen tekevät reisilihakset, jotka ovat ihmiskehon suurimpia lihaksia. Vaikka reisilihakset tekevät työtä myös juostessa ja kävellessä, pyöräillessä nivelet eivät kuitenkaan joudu yhtä paljon tärähdyksille alttiiksi. Pyöräilyn lukuisat terveyshyödyt nostavat elinikää ja ne voidaan saavuttaa jopa puolen tunnin mittaisella pyöräilyllä päivittäin. Tästä syystä sen aloittamisen kynnys pitäisi olla todella matalalla, kun käytännössä kenellä tahansa on mahdollista uhrata tämän verran aikaa oman terveytensä eteen. Parhaimmassa tapauksessa kuntopyöräilyn voi yhdistää esimerkiksi työmatkapyöräilyn kanssa. Liikunnan lisäksi matka työpaikalle taittuu näppärästi pyöräillessä, joka on tutkimuksien mukaan nopein kulkuneuvo alle 7 kilometrin matkoilla.

Pyöräily painonhallinnassa

Monille tärkein motiivi pyöräilyn aloittamiseen on painonhallinta. Verrattuna moniin muihin liikuntamuotoihin pyöräily tarjoaa helpon ja tehokkaan keinon pitkäkestoiseen painonhallintaan. Jo pelkästään muutaman kilon tiputtamisesta voi olla merkittävää hyötyä liikalihavalle henkilölle häiriintyneen sokeri- tai rasva-aineenvaihdunnan tai kohonneen verenpaineen säätelyyn, mutta vain jos muutos on pysyvä. Pyöräilyn omaksuminen pysyväksi elämäntavaksi ehkäisee liikalihavuutta ja painoon liittyviä sairauksia tavalla, johon lyhytkestoiset ja ohimenevät laihdutuskuurit eivät pysty. Kuten sanottua, pyöräillessä käytetään enimmäkseen isoja lihasryhmiä, joka kuluttavat tehokkaasti energiaa. Tutkimuksien mukaan 60-kiloinen nainen polttaa jopa 300 – 500 kilokaloria tunnissa pyöräillessään 20 km/h vauhtia. Pyöräillessä rasva siis palaa tehokkaasti, jonka lisäksi nivelet ja polvet säästyvät liialta rasitukselta. Painonpudottajan ei kuitenkaan kannata aloittaa kuntopyöräilyä liian innokkaasti. Jos pyöräily alkaa täysin nollasta, se kannattaa aloittaa maltillisesti lyhyillä matkoilla vauhtia ja etäisyyksiä kärsivällisesti kasvattaen. Myöskään lihashuollon ja venyttelyn merkitystä ei kannata väheksyä. Venyttely auttaa pitämään lihakset ja nivelet joustavina, jonka lisäksi se ehkäisee kuntoilun jälkeisiä kipuja. Lopuksi kannattaa pitää mielessä, että pyöräily ei kaikista hyödyistään huolimatta ole yksinään ihmelääke painonhallintaan. Sen lisäksi vaaditaan tasapainoista ja terveellistä ruokavaliota, joka on vähintään yhtä tärkeää kuin säännöllinen liikunta.

Pyöräily edistää fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia

Säännöllinen pyöräily on myös tehokas liikuntamuoto edistämään fyysistä sekä psyykkistä hyvinvointia. Jopa puolen tunnin mittainen tehokas pyöräily päivittäin tehtynä vähentää merkittävästi riskiä sairastua tauteihin, kuten diabetekseen, sydän- ja verenkiertoelimistön sairauksiin, dementiaan ja erilaisiin syöpiin. Toiseksi säännöllinen pyöräily väsyttää lihaksia ja edesauttaa näin psyykkistä rentoutumista. Tämä edistää muun muassa unen saamista ja kohottaa sen laatua. Kolmanneksi pyöräily edistää tuki- ja liikuntaelimistön hyvinvointia. Suomalainen kansantauti on pitkäaikaiset tuki- ja liikuntaelimistöön liittyvät vaivat, joista kärsii jopa yli miljoona suomalaista. Säännöllisesti pyöräilyä harrastavilla on suuremmat, kestävämmät ja vahvemmat lihakset, notkeammat nivelet sekä vahvempi luun rakenne ja korkeampi mineraalimäärä luustossa. Neljänneksi pyöräilyn avulla voidaan pitää huolta hengitys- ja verenkiertoelimistöstä. Pyöräily laajentaa keuhkoja sekä vilkastuttaa verenkiertoa monia muita liikuntamuotoja tehokkaammin. Viidenneksi pyöräily edesauttaa monien muiden liikuntamuotojen tavoin mielenterveyttä. Pyöräilyn aikana ja sen jälkeen olo tuntuu reippaammalta ja energisemmältä, jonka myötä ahdistuksen ja toivottomuuden tunteet eivät vaikuta yhtä voimakkaina. Jopa lyhyet pyöräilylenkit saattavat helpottaa henkistä oloa ainakin hetkellisesti. Ne rakentavat pikkuhiljaa itsetuntoa ja luovat toiveikkuutta silloin, kun elämä ei tunnu mielekkäältä tai tarkoituksenmukaiselta.